O rozwoju programu SLO
2 Warsztaty UEFA SLO, 29-30 listopad, Wiedeń
W dniach 29 i 30 listopada w Wiedniu odbyły się warsztaty dotyczace SLO, było to juz drugie spotkanie o tej tematyce, poprzednie odbyło się w 2011 roku w Berlinie. Spotkanie zorganizowała UEFA we współpracy z Supporters Direct – powstałą w 2000 roku organizacją parasolową dla powstających w Wielkie Brytanii trustów – form wpływu kibiców na zarządzanie klubem sportowym.
Supporters Liasion Officer (SLO) to łącznik pomiędzy kibicami a klubem. Program SLO został wprowadzony przez Polski Związek Piłki Nożnej w 2013 roku w najwyższej klasie rozgrywkowej, Obecnie, przez lata rozwoju programu, każdy klub występujący na szczeblu centralnym jest zobowiązany zgodnie z podręcznikiem licencyjnym do wyznaczenia osoby pełniącej tę funkcję. Osoba ta powinna być związana z kibicami klubu i zaakceptowana zarówno przez klub jak i przez kibiców (Stowarzyszenie Kibiców). Funkcja SLO jest to także wymóg licencyjny (artykuł 35 UEFA Club Licensing and Financial Fair Play Regulations) dla drużyn, które przystępują do rozgrywek międzynarodowych tj. UEFA Champions League i Europa League. Rolą SLO jest m.in. komunikowanie potrzeb kibiców władzom klub, a także przedstawienie stanowiska klubu kibicom. Wspiera to obustronną komunikację i relacje. Pozwala na lepsze zrozumienie perspektywy kibiców pracownikom klubu, zwiększą transparentność działań i poprawia atmosferę, co przekłada się na większe zainteresowanie klubem oraz kibicowaniem.
Warsztaty miały charakter dwudniowej konferencji. Rozpoczęto od zaprezentowania sposobów funkcjonowania SLO w poszczególnych państwach – Szwecja, Austria i Niemcy. Najbardziej rozbudowany, ale też bez wątpienia o najdłuższej praktyce jest program SLO za naszą zachodnią granicą – opowiadał o nim Arne Stratmann z DFL. Tam pierwsze kroki były już poczynione na początku lat 90 i wychodziły z potrzeby klubów i kibiców, nie były to funkcje usankcjonowane regulaminowo. Obecnie program SLO jest szeroko rozpowszechniony w Niemczech, a od sezonu 2018/19 każdy klub Bundesligi będzie zobowiązany do wyznaczenia 3 osób na stanowisko SLO. Co mimo wszystko wydaje się nie być dużym wyzwaniem dla niemieckich klubów gdyż już teraz te z dużą bazą kibiców mają więcej niż jedną osobę na tym stanowisku (w Borussi Dortmund jest to aż 9 osób). W roku 2017 zostały też uruchomione specjalnie skrojony program edukacyjny do osób pełniących funkcję SLO.
W Szwecji czy Austrii współpraca z kibicami nie osiągnęła jeszcze takiej skali, ale wszyscy zdają sobie sprawę, że jedną z najważniejszych rzeczy widowiska sportowego jest atmosfera jaką tworzą kibice. Dlatego też w Narodowych Związkach Piłkarskich, a także podmiotach prowadzących rozgrywki ligowe jest pełne zrozumienie i wsparcie dla funkcji SLO, w tym finansowe.
Dużo o pracy SLO, mieli do powiedzenia przedstawiciele z południowych federacji, którzy podkreślali, że różne rozwiązania systemowe padają na inna „glebę” społeczną na północy Europy a na inną na południu, Specyfika pracy poszczególnych SLO będzie się zatem różnić, ale wciąż będzie to istotne ogniwo w pomocy organizacji dnia meczowego.
Dirk Vos SLO z belgijskiego KAA Gent opowiadał o swojej pracy i nawiązywaniu kontaktów z poszczególnymi grupami kibiców, którzy przyjeżdżali do Belgii w ramach drużynowych rozgrywek międzynarodowych. Oprócz standardowej wymiany informacji, stara się także pomóc przyjeżdżającym grupą i przestrzec je przed możliwymi różnicami prawnymi i wskazać gdzie mogą zgłosić się po pomoc jeśli ta będzie konieczna. Dirk opowiadał także o tym jak wraz z budową nowego stadionu, stopniowo zmieniła się publika i jak uwagi jego zespołu pomogły działowi marketingu Gent.
To pokazuje, że rola SLO jest bardzo szeroka, gdyż oprócz tego, że dba on o bezpieczeństwo swoich kibiców i obopólne zrozumienie na linii klub – kibice, mimowolnie orientuje się jak fani odbierają poszczególne działania wszystkich instytucji włączonych w przygotowanie dnia meczowego.
O tym jak rozpoczęła się praca nad programem SLO w Bułgarii opowiadał Dimitar Christov, który zwracał uwagę m.in. na techniczne możliwości wymiany wiedzy podczas rozgrywek międzynarodowych.
Jedno z ostatnich wystąpień dotyczyło nowej konwencji Rady Europy dot. zintegrowanego podejścia do bezpieczeństwa, zabezpieczenia i obsługi podczas meczów piłki nożnej i innych imprez sportowych, która weszła w życie 1 listopada bieżącego roku oraz uaktualnienia ”Podręcznika UE w sprawie meczów piłki nożnej”. Dokumenty te wskazują m.in., że odpowiednie podejście służb, w tym porządkowych, powoduje, że jeżeli kibice są traktowani z szacunkiem, a nie jako niechciani goście to czują bezpieczniej, bardziej komfortowo. Natomiast karanie zbiorowe jest opresyjne i prowadzi do powielania niechcianych schematów i wpisywania kibiców w niepożądane role społeczne.
W myśl słów Alberta Einsteina: „Die Definition von Wahnsinn ist, immer wieder das Gleiche zu tun und andere Ergebnisse zu erwarten”(tłum. Obłędem jest powtarzać w kółko tę samą czynność oczekując innych rezultatów).
Na zakończenie warsztatów został zorganizowany panel dyskusyjny, w którym wzięli udział przedstawiciele UEFA, SD Europe oraz koordynatorzy SLO. Sądząc po ilości pytań jakie padły z sali, temat SLO jest bardzo aktualny i potrzebny, a jego rozwój może się jawnie przyczynić nie tylko do poprawy szeroko rozumianego bezpieczeństwa kibiców (ochrona prawna, bezpieczeństwo fizyczne, itp.), ale także do wzrostu frekwencji na piłkarskich stadionach.
Zdjęcia: GEPA pictures/UEFA
27824